5. 6. 2018

Bez internetu sme nahraní. A bez copywritera tiež!

Najradšej tvoríme vizuálne identity, ale branding nikdy nie je len o vizuále. Je aj o tóne, akým značka komunikuje, o textoch, sloganoch. Jedna vec je navrhnúť, aký spôsob komunikácie by sa hodil k značke a k vizuálu, ktorý pre ňu tvoríme a úplne iné je túto komunikáciu preniesť do reality.

Chce to veľa kreativity a skúseností pri písaní. No a keďže my sme obe lamy skôr vizuálne tvorivé tvory, spolupracujeme dlhodobo s našim kamošom Romanom, s ktorým sa poznáme už od vysokej školy. Má veľa skúseností s prácou copywritera v reklamných agentúrach a aktuálne pracuje na voľnej nohe. Pomáha nám s textami, s kreatívou pri tvorbe online kampaní a pomáha nám aj pri spravovaní sociálnych sietí. Spolupracoval s nami napríklad na značkách MOE, Indian Natural Henna, SULKA, Minifarma, Luloface, Pho a mnohých iných.

Pre Romana sme si pripravili zopár otázok, aby ste mali lepší obraz o tom, čo to vlastne ten copywriting je 🙂

Roman prezraď čo to vlastne ten copywriting je? Čo všetko robíš?

Vy s Martinom máte fetiš na papiere, tak to vysvetlím takto. Copywriting je, keď ti predám papier, ktorý nepoznáš. Chceš ho, lebo si vieš vďaka mojim slovám predstaviť, ako na ňom budú vyzerať vizitky pre klientov a už sa nevieš dočkať. A keď si papier kúpiš, tak si spokojná, lebo si dostala hodnotu, ktorú som v reklame sľúbil. To je ten dobrý copywriting. A potom je aj zlý copywriting, ktorý ti predá 300g eko papier čo vonia ako citrus a príde ti bielený kancelársky papier. Niekto by to nazval tiež dobrým copywritingom, však predáva, ale ty po takomto nákupe začneš šíriť negatívne „sentimenty”. A komu tím prospějete, co?!

Mohol som to napísať aj kratšie, že copywriting je písanie reklamných textov, ale to by bola nuda.

Nie som len copywriter. Okrem toho, že si vymýšľam príbehy a píšem, čo chcú ľudia čítať, často tvorím komunikačné stratégie pre digitálne kanály, píšem blogy, nastavujem Facebook a Instagram reklamy, sem-tam niečo nafotím, postrihám v Premiere alebo vyklikám vo Photoshope... Holka pro všechno. Rád som v kontakte s obsahom, ktorý tvorím, na viacerých frontoch. Teda nevymyslím len ideu, ktorú následne natextujem. Zároveň ju spracujem aj vizuálne, v rámci mojich možností, a potom nájdem najlepší kanál pre jej šírenie a doručenie.

Zoznámte sa, toto je náš Roman. Keď zrovna nepracuje, možno ho nájdete takto, na pivku 🙂

Ako si sa dostal ku copywritingu?

Cez sociálne siete. Dnes tak začína veľa copýkov. A nielen začína, aspoň ten social media ideamaking ostáva v náplni ich práce stále, najmä ak je človek v menšom tíme.

Vždy ma to ťahalo k písaniu a grafike. Písanie je pre mňa ale pohodlnejšie, preto som sa rozhodol pre copywriting, aj na základe odboru, ktorú som vyštudoval.

Ako vyzerá tvoj bežný pracovný deň?

8:00
po 5x odloženom budíku konečne vstávam, púšťam Spotify.

8:20
raňajky šampiónov. Káva, ciga.

8:45
kontrolujem maily, ASAP úlohy, spisujem priority.

9:00 - 12:00
píšem, publikujem, boostujem, nastavujem. S menšími alebo väčšími prestávkami.

12:00 - 13:00
skutočné raňajky. Ak som lenivý, tak len nájazd na chladničku, ak premotivovaný, tak si niečo fancy uvarím. Popritom robím na úlohách, ktoré zvládnem vyklikať jednou rukou, alebo si pustím Netflix.

13:00 - 18:00
tak ako doobeda. Občas idem na stretnutie s klientom, dám si konferenčný hovor. Ak sa mi nejakým zázrakom podarilo stihnúť všetky úlohy skôr, zahrám si Witchera na PS-ku.

18:00
voľná zábava. Večer sa snažím nepracovať. Občas sa podarí, občas nie. Tento článok dopisujem po 20:00, takže dnes sa to nepodarilo.

Čo máš na svojej práci najradšej?

Keď sa bavíme o copywritingu, ideamakingu, stratégii a podobne, teda o všetkých smeroch, ktorým sa venujem, tak mám najradšej práve tú komplexnosť, ktorú som popísal aj vyššie. Nekončí to pre mňa len napísaním textov, veľakrát idem ďalej. Občas vyklikám vizuál, niečo nafotím, potom to doručím cieľovej skupine, meriam výsledky, optimalizujem. Som preto v kontakte s kampaňou/reklamou vo všetkých fázach.

Ak by sme sa bavili o freelancingu všeobecne, tak na ňom mám najradšej, že nemusím vstávať do roboty. Lebo v nej spím. Pre niekoho zlé feng šuj, pre mňa o hodinu v posteli naviac.

Máš nejaký dreamjob, na ktorom by si chcel pracovať?

Podielať sa na komplexnej komunikačnej stratégii novej (video)hry. Ideálne RPG žánrovky s rozvetveným príbehom, množstvom postáv, zvratov. Viem si predstaviť, koľko zaujímavého obsahu by z takéhoto produktu vzniklo.

Akým spôsobom sa copywriter profesne rozvíja? Čítaš veľa kníh? Sú v copywritingu trendy?

Dobrý copywriter veľa číta, ešte viac píše a úplne najviac pozoruje. Čítanie je ten základný kameň, rozširuje slovnú zásobu, zásobu príbehov aj faktov, ktoré sa niekde, niekedy budú dať použiť. Písanie je ešte dôležitejšie, pretože nápady môžu znieť v hlave ako „bestsellery”, ale na papieri im už niečo chýba. Treba ich otáčať, skracovať, meniť. Čím viac copywriter píše, tým pochopitelnejšie dokáže svoju ideu podať.

Pozorovanie sveta okolo je podľa mňa najdôležitejšie. Je to tá posledná ingrediencia dobrého copywritera, ktorá spojí všetko, čo má načítané a napísané. Tým, že nežije len vo svojej copywriterskej bubline a inšpiruje sa aj mimo nej, dokáže asociovať, spájať občas až nesúvsiace nápady.

Snažím sa čítať veľa, občas to ale zanedbávam. Ročne prečítam približne 30 titulov, čo beriem ako takú spodnú hranicu, chcel by som sa v tomto zlepšiť. Okrem toho ale sledujem a čítam desiatky blogov a portálov, hlavne tie týkajúce sa reklamy. Preto si potom z kníh vyberám skôr beletriu. Ak by som čítal len o marketingu, stratil by som veľkú časť inšpirácie.

Zamýšľam sa nad trendami v copywritingu a skoro nič mi nenapadá. Myslím si, že dobrý copywriting nie je o trendoch. Životnosť písaného slova je dlhšia, ako životnosť trendy vyklikaného webu. Tam bol včera v kurze flat, dnes už nie je. Text je v tomto iný, teda ak je kvalitný. Povedal by som, že nadčasový. Samozrejme, kontext mu dáva doba, v ktorej bol napísaný, ale keď sa dnes pozrieme na staré titulky reklám spred 50 rokov, stále v nich uvidíme ten skvelý nápad, remeselnú štylizáciu, ktorá predala milióny kusov.

Viac trendov je asi v digitále. Attention span, teda doba alebo miera pozornosti, ktorú používateľ venuje nejakému obsahu, je každým rokom kratšia. Scroll, swap, klik a prejdeš za pár sekúnd desiatky príspevkov. Preto dnes všetko kričí, bliká a nadáva ti to. Aby si si všimla.

Aj preto s vami rád spolupracujem. Nerobíte tie ukričané veci. Skôr tiché, kvalitné, ku ktorým si človek nájde cestu.

My s Romanom tiež radi spolupracujeme. Môžeme sa totiž spoľahnúť, že nedá prednosť rýchlym a jednoduchým riešeniam pred tými dobrými. A hlavne vieme spolu občas zájsť aj na pivko a pokecať o niečom inom, než o práci ?

Roman na LinkedIne

Published by: Natali in Blog

Leave a Reply